MC - ktu00f3u017c to taki

Kau017cda Visual Novel (tak jak kau017cda inna gra, co za niespodzianka!) sku0142ada siu0119 z nieodu0142u0105cznych elementu00f3w, ktu00f3re su0105 solidnymi must have w procesie powstawania gry. Sku0142adaju0105 siu0119 na niu0105 nie tylko aspekty wizualne oraz mechaniczne, ale taku017ce storytelling i inne niestworzone rzeczy, ktu00f3re mam w ru0119kawie, no ale dzisiaj nie o tym drodzy czytelnicy. Tutaj akurat chciau0142bym przybliu017cyu0107 Wam cou015b, co tak popularnie wszyscy nazywaju0105: MC. MC to oczywiu015bcie skru00f3t od angielskich su0142u00f3w Main Character i jest, najprou015bciej mu00f3wiu0105c, okreu015bleniem na gu0142u00f3wnych bohateru00f3w wszystkich gier, gdzie taki main character wystu0119puje. Najczu0119u015bciej jednak mou017cna siu0119 spotkau0107 z tym twierdzeniem wu0142au015bnie w naszych interaktywnych powieu015bciach.
Na tym teoretycznie mogu0142abym zaprzestau0107, bo po co siu0119 tu rozwodziu0107 w wielkiej filozofii protagonistu00f3w, ale MC w novelkach su0105 o wiele bardziej skomplikowane, niu017c mou017cna byu0142o siu0119 spodziewau0107. Kim wiu0119c su0105? Otu00f3u017c su0105 bohaterami, z ktu00f3rymi spu0119dzamy przecieu017c najwiu0119cej czasu, bo au017c cau0142u0105 gru0119. MC tou2026 TY!

Spotkamy ich wszu0119dzie, bo protagoniu015bci su0105 nierozu0142u0105cznym i najbardziej podstawowym elementem tych gier – to w kou0144cu u201cinteraktywne ksiu0105u017ckiu201d, a te rzadko kiedy maju0105 miejsce bytu bez swojego gu0142u00f3wnego bohatera. Jednak sposu00f3b, w ktu00f3ry su0105 przedstawiane te arcywau017cne MC, mou017ce byu0107 diametralnie ru00f3u017cny, a developerzy gier nierzadko bu0142yskaju0105 w tych przypadkach wielku0105 kreatywnou015bciu0105. Pierwszym przyku0142adem jest chociau017cby to, u017ce w niektu00f3rych produkcjach mamy szansu0119 wybrau0107 imiu0119 oraz pu0142eu0107 gu0142u00f3wnego bohatera, a w innych nie. Su0105 oni bardzo elastyczni, a ja specjalnie dla Was, drodzy farciarze, ich uporzu0105dkowau0142am.

Jednym ze wspomnianych rodzaju00f3w jest bohater zarysowany. Napisana od deski do deski postau0107 z zakreu015blonym imieniem, pu0142ciu0105, przeszu0142ou015bciu0105, nierzadko charakterem, doku0142adnym wyglu0105dem i planem na siebie. Taka MC (lub taki MC?) funkcjonuje niemalu017ce jako osobna postau0107, ktu00f3rej losem kierujemy wedu0142ug wu0142asnych wyboru00f3w. Kibicujemy, przeu017cywamy i u015bledzimy z wytrwau0142ou015bciu0105 to, co dzieje siu0119 z bohaterem, z ktu00f3rym siu0119 zu017cyliu015bmy. O ile plusu00f3w jest od groma, bo i miu0142o przechodzi nam rozgrywka, to niektu00f3rzy mogu0105 uznau0107, u017ce niszczy to imersju0119. Protagonista mou017ce przecieu017c mieu0107 na jakiu015b temat kompletnie odmienne zdanie – lub byu0107 po prostu postaciu0105 nieznou015bnu0105, ktu00f3rej juu017c nie chcemy su0142uchau0107. Mou017cemy teu017c nie lubiu0107 kierowania bohaterem, ktu00f3ry jest odmiennej pu0142ci i nie bu0119dziemy nawet chcieli usiu0105u015bu0107 do danej produkcji.u00a0

Mimo tego, opcja zarysowanej MC jest opcju0105 bezpiecznu0105 i kreatywnu0105, stawiaju0105cu0105 na dobrze skontrolowanu0105 rozgrywku0119. Przyku0142adem takiego bohatera mou017ce byu0107 Alicja z Krainy HENTAI Kazeo! Bo to przecieu017c TA Alicja, ktu00f3ra jest jednoczeu015bnie narratorku0105 gry (a zapewniam, u017ce dobrze ju0105 znacie, w kou0144cu po cou015b tu zawitaliu015bcie).

Innym ciekawym przyku0142adem mou017ce byu0107 MC z darmowej gry Cinderella Phenomenon. Protagonistka ma na start zarysowany charakter, na ktu00f3ry mimo wszystko mamy wpu0142yw i poznajemy powody, dla ktu00f3rych zachowuje siu0119 w ten czy inny sposu00f3b.u00a0

Taka MC jest zdecydowanie bardzo interesuju0105cym wyborem i daje duu017ce pole do popisu podczas tworzenia gry, chou0107 jak zawsze znajdu0105 siu0119 fani oraz przeciwnicy tej opcji.u00a0

Lucette z Cinderella Phenomenon

Drugi rodzaj protagonistu00f3w bardzo lubiu0119 nazywau0107 u201canonimamiu201d i ja zauwau017cyu0142am ich nagromadzenie szczegu00f3lnie w japou0144skich romansidu0142ach. Zau0142ou017cenie jest proste – maju0105 oni podnieu015bu0107 poziom imersji i naszego zaangau017cowania w gry. To jest dosu0142ownie nas jako nas. Posiadaju0105 zalu0105u017cki backstory, wyglu0105d, mou017cemy wybrau0107 imiu0119, po ktu00f3rym bu0119du0105 siu0119 do nas zwracau0142y postacie, lecz rzadko kiedy maju0105 doku0142adnie okreu015blony charakter. Dlaczego? Otu00f3u017c to my go kreujemy. Podczas tworzenia gry pada pytanie – jak bardzo chcemy zu017cyu0107 siu0119 z bohaterem? Jakie wybory chcemy podejmowau0107? Przy takich MC mamy znacznie wiu0119kszu0105 ru00f3u017cnorodnou015bu0107 reagowania na historiu0119, wiu0119ksze pole do popisu przy tym, jak siu0119 zachowamy. Problem polega na tym, u017ceu2026 trudno tu mu00f3wiu0107 o charakterze, bo go nie ma. Protagonista wydaje siu0119 byu0107 wtedy trochu0119 bezbarwny, a wiu0119c i w naszych oczach mau0142o intryguju0105cy. To z kolei przeku0142ada siu0119 na to, jak cieszymy siu0119 z naszej rozgrywki. Jest to mimo wszystko popularna opcja wielu novelek, bo wydaje siu0119 byu0107 oczywista – mamy JAKIEGOu015a bohatera i nim kierujemy, jednoczeu015bnie nie narzucamy jego poglu0105du00f3w czy zachowau0144, by gracz mu00f3gu0142 siu0119 wczuu0107.

Ten rodzaj protagonisty mou017ce byu0107 wielkim sukcesem lub ogromnu0105 porau017cku0105. Czu0119sto zdarza siu0119 bowiem, u017ce bohater kou0144czy jako wyblaku0142a kukieu0142ka, ktu00f3ra tylko nas wkurza, a my spu0119dzamy z tu0105 kukieu0142ku0105 cau0142u0105 gru0119. Auu0107.

Nie kou0144czu0105c jeszcze tematu mam teu017c mau0142u0105 ciekawostku0119. Wu015bru00f3d tego typu protagonistu00f3w mou017ce kryu0107 siu0119 pewien zabieg – czy ktou015b mou017ce zauwau017cyu0142 w mangach, anime, kresku00f3wkach czy grach, u017ce brak niektu00f3rym oczu?

MC z mobilnej gry Mystic Messenger

Oczy su0105 bardzo wau017cnym elementem, bo podobno widzimy w nich duszu0119 czu0142owieka. Kiedy bohaterowie drugoplanowi nie maju0105 oczu, jest to znak dla czytelnika lub widza, u017ce jest to mau0142o wau017cna postau0107. Nie potrzeba jej ekspresji oczu, wiu0119c ich nie ma. Niektu00f3re anonimowe MC tych oczu nie maju0105, lub su0105 one neutralne (prosto narysowane, bez ozdobniku00f3w, niebieskie lub szare) – znu00f3w powodem jest wiu0119ksza imersja, to my jesteu015bmy na ich miejscu, to NASZE oczy maju0105 tam byu0107 i to MY im dodajemy koloru00f3w. Ich wyglu0105d ru00f3wnie czu0119sto jest generalizowany do jednego szablonu (bru0105zowe wu0142osy to klasyk), chou0107 nie oznacza to, u017ce nie ma (wizualnie) kolorowych, anonimowych MC. Oto jedna z nich:

Heroine z Amnesii

No dobrze, ale idu0105c gu0142u0119biej w przeu017cywanie i dou015bwiadczenia z Visual Novelki, jaki jeszcze bohater mou017ce siu0119 zdarzyu0107?

No doku0142adnie i dosu0142ownieu2026 TY. Zdarzaju0105 siu0119 gry, w ktu00f3rych ani pu0142eu0107, ani imiu0119 nie jest potrzebne, ale jeu015bli su0105, masz cau0142kowitu0105 dowolnou015bu0107 w wybieraniu ich. Ten bohater nigdy nie jest pokazany, nie wiemy jak wyglu0105da, poniewau017c twu00f3rca tej gry postawiu0142 na bezpou015brednie zwracanie siu0119 do osoby, ktu00f3ra siedzi przed ekranem. Przyku0142adem takich MC su0105 w duu017cej mierze gry Kazeo, Trumna czy Dobranoc zwracaju0105 siu0119 do gracza jako gu0142u00f3wnego protagonisty gry. To pozwala na bezpou015brednie odczuwanie emocji zwiu0105zanych z rozgrywku0105, bez pou015bredniku00f3w, ktu00f3rzy czu0119sto mogu0105 nas wyrywau0107 z transu, przypominaju0105c o tym, u017ce u201cprzecieu017c to tylko grau201d. Bardzo ciekawie podeszli do tego typu bohatera ludzie ze studia Nix Hydra. W swojej dou015bu0107 popularnej i mobilnej produkcji o nazwie Arcana, postawili na ciekawy i to w dodatku mieszany rodzaj imersji gracza. O ile w kru00f3tszych tytuu0142ach MC – gracz jest bardzo prosty do zrobienia, to przy du0142uu017cszych i skomplikowanych pod wzglu0119dem fabuu0142y grach, ta poprzeczka rou015bnie. W Arcanie mamy z kolei mou017cliwou015bu0107 wybrania imienia i zaimka, ale w u017cadnym momencie nie dostajemy informacji o tym, jak wyglu0105damy. Gdy przymierzamy jakieu015b ubrania, gra nie mu00f3wi: u201cubrau0142a piu0119knu0105 sukienku0119u201d, dostajemy za to: u201cubrania bardzo dobrze na tobie leu017cau0142yu201d. Arcana u017congluje narracju0105 w taki sposu00f3b, u017ce czujemy siu0119 jak postau0107 wykreowana, ale wciu0105u017c mamy duu017ce pole do popisu jeu015bli chodzi o naszu0105 kreatywnou015bu0107. Mau0142o tego – mamy tu ru00f3wnieu017c okreu015blonu0105 przeszu0142ou015bu0107, ale to co z niu0105 zrobimy, to juu017c nasza decyzja. Ach, wybory, wybory!

MC – gracz to tak naprawdu0119 temat rzeka, bo o ile stawiamy gracza jako bezpou015bredniu0105 postau0107 w novelce, to znu00f3w mogu0105 siu0119 zdarzyu0107 tacy, ktu00f3rzy uznaju0105, u017ce im siu0119 to nie podoba. Preferuju0105 kierowanie jakimu015b juu017c okreu015blonym bohaterem, bo nie lubiu0105 stawau0107 w u015bwietle reflektoru00f3w. Wiem teu017c, u017ce dla niektu00f3rych takie wyju015bcie jest, zaskakuju0105co, wru0119cz odwrotnou015bciu0105 imersji.

Zwracanie siu0119 do gracza mou017ce ich u201catakowau0107u201d i jak na ironiu0119 przypominau0107 o tym, u017ce su0105 tak naprawdu0119 tylko gou015bu0107mi w wirtualnym u015bwiecie, ale przecieu017c co czu0142owiek to zachcianka, prawda?

Poza tymi wszystkimi cudownou015bciami chciau0142am Wam jeszcze na deserek i jako bonusowu0105 ciekawostku0119, przedstawiu0107 jednu0105 z novelek, w ktu00f3rej nie kierujemy jednym bohaterem, a kilkoma. Elisa: the Innkeeper to cau0142kiem prosta w swoim zau0142ou017ceniu gra. Miastowa karczmarka staje siu0119 obiektem westchnieniem i celem zalotu00f3w wielu osu00f3b, lecz wcale nie gramy tutaj jako tytuu0142owa Elisa. Naszu0105 rozgrywku0119 mou017cemy podzieliu0107 miu0119dzy ksiu0119cia, rycerza i handlarza, ktu00f3rzy pru00f3buju0119 skrau015bu0107 serce Elisy. Tytuu0142owa protagonistka wcale nie jest do naszej dyspozycji, bo tym razem to my musimy siu0119 o niu0105 ubiegau0107.

Cau0142kiem ciekawe podeju015bcie, nie su0105dzicie?

Elisa: the Innkeeper

No i co za bolu0105czka z tymi MC. Okazuje siu0119, u017ce wymagaju0105 o wiele wiu0119cej pracy, niu017c na pierwszy rzut oka mou017cna byu0142o siu0119 domyu015blau0107. Niestety nie wszyscy developerzy zdaju0105 sobie sprawu0119 z tego, jak wielku0105 rolu0119 odgrywa ten protagonista w ich grze. Zdarzaju0105 siu0119 produkcje, gdzie gu0142u00f3wny bohater jest niedopieszczony, inne staju0105 siu0119 przysu0142owiowymi Mary Sue, czyli postaciami idealnymi, irytuju0105co naginaju0105cymi u015bwiat dla wu0142asnych potrzeb. Potrafiu0105 one zniszczyu0107 radou015bu0107 z absolutnie cau0142ej rozgrywki, a do tego niestety bardzo u0142atwo doprowadziu0107 po prostu je zaniedbuju0105c.
Ale ale! W grach, w ktu00f3rych takiemu bohaterowi zostau0142o pou015bwiu0119cone trochu0119 czasu, nawet takiemu, ktu00f3rym jesteu015b Ty – mou017ce to zmieniu0107 wszystko lub nawet byu0107 powodem do zakochania siu0119 w danej grze. Historia i postacie, z ktu00f3rymi rozmawiamy, su0105 wielku0105 czu0119u015bciu0105 novelek, ale z MC siu0119 nie rozstaniemy, bu0119du0105 nas u015bledziu0107 w kau017cdej przygodzie, dlatego trzeba siu0119 uzbroiu0107 i zmierzyu0107 z ich pokru0119tnu0105 budowu0105.

Na koniec tego wywodu mogu0119 Wam tylko powiedzieu0107 u017cebyu015bcie byli najlepszymi MC na jakich was stau0107. Dobrych wyboru00f3w i miu0142ego grania!

Ruskilis

Blog KazeO

Autor wpisu:

Studiuju0119 grafiku0119 komputerowu0105, tworzu0119 projekty logotypu00f3w, czy innych wizualnych zachcianek (…)

Poznaj zespu00f3u0142 KazeO

Dziu0119ki tym osobom, wszystkie Visual Novel wydawane su0105 bezpu0142atnie!